Interreg BSR BSF
01.10.2017 - 30.09.2020 (Interreg Baltic Sea Region No.#R047 Baltic Sea Foo)

B2B izplatīšanas modelis, lai atbalstītu vietējos pārtikas ražotājus Baltijas jūras reģiona lauku teritorijās

BIZNESA MODEĻA IEVIEŠANAS NOVĒRTĒJUMS

 

Šajā dokumentā ir parādīti "Baltic Sea Food" (BSF) projekta rezultāti - sīki aprakstīts, kā izmēģinājuma organizācijas no 10 projekta partnervalstīm strādāja ar projektā iztrādāto biznesa modeli un tā 9 elementiem - tirgus segmenti un mērķa grupas; klientu vērtības; klientu sasniegšanas kanāli; attiecības ar klientiem; naudas plūsma; galvenie resursi; galvenās aktivitātes; sadarbības partneri; izmaksu struktūra. 

Lasīt PDF šeit (angļu valodā)


Šī gada 11. martā „Lauku ceļotāja” un LOSP rīkotā tiešsaistes diskusijā /lv/news/item/view/1110 tikās 44 Latvijas uzņēmēji, lai dalītos pieredzē par to, kā veicas ar savas produkcijas realizāciju tiešajiem apmeklētājiem, citiem uzņēmumiem – veikaliem, ēdinātājiem, cik nozīmīgs ir interneta veikals un sociālie tīkli, kā producijas izplatībā palīdz kooperatīvi. Starp dalībniekiem bija pārtikas ražotāji un pārstrādātāji, kooperatīvi, izplatītāji, ēdinātāji, interneta potālu pārstāvji, pārtikas blogeri un citi interesenti.
Dokumentā (angļu valodā) var lasīt tikšanās kopsavilkumu, svarīgākās atziņas un ieteikumus no runātājiem.

Lasīt PDF šeit (angļu valodā)


Informācijas sadaļa PRODUKCIJAS IEGĀDE ir izveidota informācijas profilā „Lauku labumi”. Šeit atrodami jau 106 Latvijas lauku produktu audzētāji un ražotāji, kas pieteikuši savu informāciju, un to skaits turpina augt. Līdz šim „Lauku labumu” informācija bija veltīta tikai saimniecību apmeklēšanas iespējām. Jaunā sadaļa to papildina un ir veltīta tieši ražotajai produkcijai un tās iegādes iespējām gan saimniecībā, gan tirdzniecības vietās, gan e-veikalos.

Kā atrast interesējošo pārtikas ražojumu?
• Produktu grupas
Saimniecības sakārtotas vairākās produktu grupās pēc galvenā ražotās produkcijas veida: svaigi dārzeņi un zaļumi; marinējumi un konservējumi; svaigi augļi, ogas un rieksti; ievārījumi un sīrupi; piena produkti; graudaugi, sēklas un pākšaugi; maize un konditoreja; olas; gaļa; zivis; medus un biškopības produkti; bezalkoholiskie un alkoholiskie dzērieni; saldumi; sēnes tēja un kafija.

• Saimniecības informācija
Viena saimniecība var ražot un piedāvāt vairākus produkcijas veidus, piemēram, gan dārzeņus, gan piena produktus – tad tā atrodama vairākās produktu grupās. Norādīta arī plašāka informācija par pašu saimniecību, specializācija, lielums, kontakti saziņai un atrašanās vieta, kā arī veikali, tirdziņi, e-veikali un citas vietas, kur ārpus saimniecības var iegādāties tās ražojumus.

• Karte
Visas ražojošās saimniecības ir atzīmētas arī kartē ar meklēšanas atlasi - „Ražotāji”, kur tās iespējams meklēt pēc galvenajām produktu grupām vai pēc katra konkrēta produkta.

 

 


Kā veiksmīgi nogādāt vietējo produktu līdz patērētājam? Vietējiem pārtikas produktu un izejvielu ražotājiem Baltijas jūras valstīs šis mērķis un izaicinājums ir kopīgs. Atslēga rodama sadarbībā, ko piedāvā Baltijas jūras valstu modelis mazajiem uzņēmumiem “Bizness – Biznesam (B2B).”

 

BSF_Business_model

BIZNESA MODELIS VIETĒJĀS PĀRTIKAS IZPLATĪŠANAI BISNESS-BISNESAM (B2B) TĪKLĀ

Šī dokumenta galvenā mērķa grupa ir vietējie pārtikas tīkli un izplatītāji, kas jau pārdod savus produktus patērētājiem (B2C). Mērķis ir izveidot jaunus tirdzniecības kanālus uzņēmumiem (B2B), izmantojot maza mēroga vietējos pārtikas tīklus, sadarbojoties un palielinot viņu produktu vērtību īsākā piegādes ķēdē. Mērķa grupa varēs apmierināt savu klientu prasības uz vietējo pārtiku, meklējot īpašus un augstākās kvalitātes produktus no vietējiem vai specifiskiem reģioniem.

Lasīt PDF šeit (angļu valodā)

Pielikumā Latvijas situācijai pielāgoti cenu noteikšanas, izmaksu un likviditātes modeļi:

BSF_Handbook

KĀ IZPLATĪT VIETĒJO PĀRTĪKU BISNESS-BIZNESAM (B2B) TĪKLĀ

ĪSS CEĻVEDIS JAUNAJIEM UZŅĒMĒJIEM UN PĀRTIKAS IZPLATĪŠANAS TĪKLIEM

Rokasgrāmatas mērķa grupa ir vietējie pārtikas ražotāji un piegādātāji, kā arī vietējās pārtikas tirdzniecības tīkli. Projekta uzdevums ir radīt un veicināt jaunu tirdzniecības kanālu izveidošanu un attīstību uzņēmumiem bizness biznesam vidē (B2B), izmantojot maza mēroga vietējos pārtikas tīklus, attīstot sadarbību un palielinot produktu vērtību pēc iespējas īsākā piegādes ķēdē. Tā mērķis ir arī iedvesmot esošos vietējos pārtikas ražotājus un izplatītājus, kas jau pārdod savus produktus patērētājam (B2C), attīstīt B2B tirdzniecības modeli.

Lasīt PDF šeit

 

BSF_Handbook

DARBĪBAS PLĀNS PILOTREĢIONA KOOPERATĪVAM LPSK "KULDĪGAS LABUMI"

Pētījuma mērķis ir analizēt LPKS (kooperatīva) “Kuldīgas labumi” attīstības iespējas un izstrādāt darbības plānu. Tika veikti vairāki pētījumi - pašreizējo aktivitāšu un darbības spēju novērtēšana un dalībnieku, esošo un potenciālo klientu aptaujas, kā arī pašreizējās un potenciālās uzņēmējdarbības jomas, kā arī iekšējo un ārējo resursu novērtēšana. Tika izstrādāti ieteikumi pašreizējam biznesa modelim (B2C) un ražošanas modeļa piegādes plāns B2B modelim.
Darbības plāns 2020. – 2025. gadam sastāv no četrām daļām: organizācijas, komunikācijas un koordinācijas sistēmas izstrāde; produktu un jaunu iespēju attīstība B2C sektorā; kā uzsākt un attīstīt B2B modeli un loģistiku. Loģistikas attīstība, kā arī noliktavas izveidošana ir vissarežģītākie kooperatīva uzdevumi biznesa attīstībā, īpaši B2B sektorā.
Katram aktivitātei ir sniegts darbību saraksts un ieteikumi, pamatojoties uz SVID analīzi, sabiedriskās domas aptauju rezultātiem, tirgus tendenču analīzi un biznesa teoriju. Vissvarīgākās mērķa grupas ir vietējie HoReCa klienti, vietējie uzņēmumi, valsts izglītības iestādes, slimnīcas un organizācijas, kas organizē pārtikas iegādi. Iekļauts organizāciju saraksts, kā arī ieteikumi, kā tās sasniegt. Tiek pārrunāta arī B2B attīstība tūrisma nozarē. Ieteikumos ietilpst arī vadlīnijas dažādiem semināriem un citām izglītojošām aktivitātēm, lai uzlabotu zināšanu un kompetenču līmeni visā iesaistīto ķēdē.
BSF projekta ietvaros izstrādātā kooperatīva “Kuldīgas labumi” darbības plāns ir pieejams plašai sabiedrībai. Jebkura organizācija, kas ir ieinteresēta uzlabot savu sniegumu, attīstīt vai sākt jaunas aktivitātes pārtikas biznesā vai domā par pārtikas tīkla izveidi, var atrast piemērotu informāciju par dažādiem faktoriem, kas ietekmē šo biznesu. Ražotāju, partneru un ieinteresēto personu ieskatu B2B jautājumos palielina zināšanu līmenis un atbilstoša informācija, un tas nākotnē atbalstīs sadarbību.
“Local Food Business-to-Business Distribution Model”, rokasgrāmata "Kā izplatīt vietējo pārtiku Bizness-Biznesam (B2B) tīklā - īss ceļvedis jaunajiem uzņēmumiem un pārtikas izplatīšanas tīkliem” un “Kooperatīva“ Kuldīgas labumi" darbības plāns” ir ļoti svarīgi rīki, lai paplašinātu ideju par B2B modeļa ieviešanu un atbalstītu sadarbības ideju starp pārtikas ražotājiem, izplatītājiem, HoReCa tīkliem un patērētājiem Latvijā.

Lasīt PDF šeit

Pielikums: